sobota, 25 maja 2013

Długoterminowe cele i krótkoterminowe działania - co na to Brian Tracy?

Dzięki książce Briana Tracy Zjedz tę żabę nauczyłem się planować swoje życie i od kilku miesięcy przynosi mi to znakomite rezultaty. Przez ostatnie kilka tygodni spędziłem też sporo czasu na opracowaniu szczegółowego planu na najbliższe 5 lat. Dzięki tak jasnej wizji jestem w stanie szybciej i pewniej zmierzać do celu, który teraz wisi na drzwiach i przypomina o sobie za każdym wejściem do pokoju. Długoterminowy cel pozwolił mi nie zajmować się rzeczami, których ukończenie nie zmieni wiele w moim życiu. Fajnie byłoby opanować grę na FOREX-ie, tylko po co to robić, skoro to właśnie akcje dają zarobić od dziesięcioleci...

Książka Tracy'ego nie jest jednak wielką rewolucją - jest zbiorem usystematyzowanych rzeczy, o których wie zapewne większość członków zarządów polskich firm. Każdy przecież wie, że trzeba zajmować się rzeczami istotnymi, ale nie każdy potrafi się nimi właśnie zajmować. Okazuje się, że brak wiedzy prezesów rzutuje na obecne poczynania ich firm.

Wspaniałe firmy mają jednak długoterminowe plany działania, a wiedział o tym... Philip Fisher! Ten najlepszy inwestor w historii (w mojej skromnej opinii) miał świadomość wagi długoterminowych planów wtedy, gdy Brian Tracy jeszcze nie wiedział, jak osiągnąć w życiu sukces. Krótki rzut okiem na strategie firm daje nie tylko dane do wyceny, ale również pozwala stwierdzić, czy firma zmierza do jasno określonego celu, czy błądzi po omacku, aż dobry los ześle niepowtarzalną okazję.

Nie jestem specjalistą od spółek wydobywczych (chociaż kiedyś miałem takie wrażenie), ale rzut okiem na strategię spółki KGHM pozwala wysunąć wniosek, że spółka ta ma jasno wyznaczony, ambitny cel. Jeśli strategię można streścić w myślnikach z użyciem liczb, to znaczy że strategia jest szczegółowa i przemyślana. Napisany grubym fontem cel - "Efektywne przetwarzanie zasobów naturalnych
drogą do wzrostu wartości firmy" - wydaje się mało precyzyjny, jednak to, co możemy przeczytać niżej, jest już strategią najwyższych lotów:
- cięcie kosztów (które w momencie tworzenie strategii rosły),
- zwiększenie produkcji do konkretnego poziomu 700 tys. ton rocznie,
- dywersyfikacja działalności polegająca na uzyskiwaniu 30% przychodów poza działalnością podstawową,
- 750 nowych miejsc pracy.
A jak wyglądałaby ta strategia, gdyby pisała ją przeciętna firma, która chce wcisnąć akcjonariuszom kit? Zapewne cięcie kosztów oznaczałoby emisję akcji, bo przecież emisja obligacji, czy kredyt, albo wymiana maszyn generują koszty. Zwiększona w 10 lat o 5% produkcja zapewne zostałaby przedstawiona jako "sukces, który spółka zaplanowała lata temu". Dywersyfikacja przychodów polegałaby natomiast na kupnie udziałów w słabej spółce, niezwiązanej z działalnością podstawowego biznesu. Pracownicy zaś na pewno dostaliby obietnicę poprawy warunków pracy i wzrostu wynagrodzeń.

Drugą spółką, która przykuła moją uwagę swoją strategię jest Integer. Strategia ta obejmuje tylko lata 2013-2016, ale plan ten jest dużo bardziej szczegółowy, niż w przypadku KGHM. Wynika to zapewne ze specyfiki branży i ogromnych ambicji zarządu. Mamy jednak jasne, konkretne cele:
- 1700 nowych placówek w roku 2013,
- zwiększenie zasięgu usług do konkretnej liczby klientów,
- koncentracja na wysokomarżowych produktach,
- start terminali pocztowych jeszcze w tym roku,
- tysiąc nowych paczkomatów w Polsce,
- uruchomienie 16 tysięcy paczkomatów do końca 2016 roku (są też podane dokładne liczby na konkretne lata, co pozwoli kontrolować strategię),
- rozwój spółki Inpost finanse polegający na wzroście sprzedaży.
Z wyjątkiem ostatniego punktu mamy więc do czynienia z doskonałą strategią - mgliste cele związane z usługami ubezpieczeniowymi są zapewne związane z raczkowaniem tego biznesu w porównaniu z resztą grupy. Rdzeniem biznesu jest poczta i tutaj cele są jasne i konkretne. Rafał Brzoska nie bez powodu dostał nagrodę im. Jana Wejcherta w kategorii "Wizja i Innowacje".
Jak wyglądałaby strategia marnej podróby Integera? 50 nowych placówek okazałoby się światowym sukcesem, a wzrost marży związany ze sprzedażą części segmentów byłby dowodem ciągłej analizy kosztów. Rozlokowanie stu paczkomatów w Europie na pewno oznaczałby niemalże zmonopolizowanie tego rynku. Wymieniony po ataku wandali paczkomat na pewno zostałby umieszczony na liście nowych urządzeń.

Ciągle niemal pisze o spółce CDR, więc teraz tylko wspomnę o jej celach - bardzo konkretnych celach:
- sprzedanie 10 mln gier własnej produkcji do końca 2015 roku,
- 235 milinów złotych zysków netto w latach 2012-2015,
- podwojenie biznesu w gog.com w latach 2013-2014,
- dwie superprodukcje,
- uruchomienie nowego sklepu (co już zostało zrobione),
- koncentracja na wysokomarżowych produktach.
CDR jako jedyny pokusił się o wyliczenie potencjalnych zysków. Nawet, jeśli założenia okażą się konserwatywne, trzeba przyznać, że podanie takiego celu jest wystawieniem się na ostrzał. Przecież byle dzieciak będzie mógł dodać zyski i ocenić, czy Adam Kiciński dołożył wszelkich starań, by osiągnąć sukces. Jak wygląda zła strategia twórców gier? Podstawowym filarem takiego planu jest łapania wszystkich srok za ogon: strzelanka, RPG, gra na komórkę, dystrybucja, sprzęt, ubezpieczenia, hamburgery, cola i skarpetki (oczywiści przesadzam, ale mam nadzieję, że zrozumieliście istotę sytuacji). Znam kilka takich firm - jedna ostatnio zbankrutowała, a silna konkurencja (w tym jedna z moich ulubionych firm w branży - Crytek) wykupiła cenne aktywa po okazyjnych cenach.

Jasny cel, przemyślana droga do niego, oraz umiejętne wykorzystanie zasobów to gwarancja sukcesu. Czy któraś z trzech przedstawionych przeze mnie spółek była zagrożona bankructwem? Nie? Cóż za przypadek - dobry los zadbał o te firmy:-)

2 komentarze:

  1. Radom Lokalne - Ogłoszenia Radom bezpłatne ogłoszenia drobne Radom i okolice. Chcesz coś kupić, sprzedać lub zamienić? A może szukasz pracy na terenie Radomia lub okolic? W naszym regionalnym serwisie ogłoszeniowym Radom Lokalne - Ogłoszenia Radom każdy może bezpłatnie przeglądać jak również zamieszczać ogłoszenia i dodawać je do odpowiedniej spośród wielu kategorii tematycznych. Możliwa jest także promocja swoich ogłoszeń, dzięki czemu jest ono widoczne zawsze na pierwszej stronie naszego serwisu. Serdecznie zapraszamy. Darmowy serwis z ogłoszeniami, możesz dodać swoje ogłoszenie do jednej z wielu kategorii tematycznych, w serwisie znajdziesz ogłoszenia pracy z Radomia, nieruchomości Radom, samochody używane oraz inne ogłoszenia drobne. Dodaj swoje ogłoszenie już teraz. Portal Radom Lokalne - Ogłoszenia Radom jest to serwis bezpłatnych ogłoszeń z możliwością samodzielnego dodawania zdjęć a nawet filmów. Serwis został podzielony na czytelne kategorie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy blog, daje do myślenia ten artykuł.

    OdpowiedzUsuń